Lauko edukacinės erdvės

Žaliosios edukacinės erdvės

Mūsų įstaigoje didelį dėmesį skiriame sveikai gyvensenai, darnaus vystymosi iniciatyvų įgyvendinimui, patyriminiam ugdymui. Didžiuojamės, kad vien per 2024 metus įstaigoje bendruomenės pastangomis sukurtos ir kūrybiškai panaudojamos vaikų ugdymo procese įvairios žaliosios ir kitos edukacinės erdvės: lauko atradimų laboratorija, eko sodelis, vandenio medelynas, dobilų pievelė, 2 vabzdžių viešbučio erdvės, inkilų alėja bei 4 lauko edukacinės erdvės, kurios padeda įtraukti vaikus į patyrimines veiklas, kelia mokymosi motyvaciją: lauko bibliotekėlė “Knygų laivelis”, kompostavimo erdvė, patyriminės erdvės “Gėlių menas”, “Lauko virtuvėlės” ir kt.

Lauko atradimų laboratorija

2024 m. spalio mėn. sukurta nauja edukacinė erdvė – atradimų laboratorija „Mažasis mokslinčius“ (lauko klasė). Ši erdvė ne tik padeda užtikrinti įstaigos ugdymo krypčių veiksmingą plėtojimą, tačiau taip pat integralų ugdymą kiekvienam, stiprinant patirtinio ugdymo metodų taikymą (darnios plėtros, STREAM, projekto ir kt.). Sukurtoje atradimų laboratorijoje vaikai leidžiasi į pažinimo ir atradimų kelionę bei dalyvauja keturių metų laiko rato „Mažojo mokslinčiaus“ edukacinėse veiklose. Įstaigos teritorijoje įkurta atradimų laboratorija leidžia mūsų įstaigos vaikams ugdytis nuostabioje, saugioje, įdomioje ir neįprastoje edukacinėje erdvėje. Ši erdvė padeda kurti įtraukiančius, žaismės ir kūrybinių dialogų kontekstus, vaikai turi galimybę ugdytis įvairius gebėjimus bei mokytis tiek savarankiškai, tiek grupelėse, lengvai naudotis įvairiomis priemonėmis, žaisti.

Žaliasis ratas

Džiaugiamės, kad mūsų darželio kieme buvo atnaujinta dar viena edukacinė erdvė. 2024 metų rugpjūčio mėn. įkurtas “Žaliasis ratas”. Šioje edukacinėje erdvėje vaikai stebi ir iš arčiau susipažįsta su įvairiais augalais, juos tyrinėja, ieško informacijos. Žaliajame rate pasodinta hortenzija, levanda, gluosnis „Flamingas“, maumedis ir kt. Taip pat šioje erdvėje eksponuojami vaikų kūrybiniai darbai, organizuojami plenerai ir kitos veiklos.

Vandenio medelynas

2024 m. balandžio mėn. darželio bendruomenė įkūrė dar vieną žaliąją erdvę – Vandenio medelyną. Medelyne esančių augalų sodinimas, auginimas, priežiūra ir laistymas, skatina vaikus rūpintis gamta. Prižiūrėdami medelyno augalus, vaikai mokosi bendradarbiauti, dalintis atsakomybe, spręsti problemas, įgauna supratimą apie medelių ir krūmų augimo procesą. 
Edukacinių tentų įvairovė, įrengtos užduočių stotelės, sudaro galimybes vaikams atlikti paprastus tyrimus ir stebėjimus, formuoti klausimus ir ieškoti atsakymų juos supančioje aplinkoje. Tyrinėdami edukacinį tentą apie Lietuvoje augančius medžius ir skenuodami QR – kodus, vaikai dalinasi mintimis apie tai, kam reikalingi medžiai, kuo jie svarbūs žmogui ir gyvūnams, kaip juos reikia saugoti ir sodinti. Tente „Lietuvos medžiai“ vaizduojami medžiai, lapeliai, sėklos, žiedai. Prie nuotraukų yra pateikti QR kodai. Juos nuskaičius taip pat galima girdėti ne tik įdomų pasakojimą apie medžius, bet ir žiūrėti vaizdo reportažą. „Vandenio medelyne“ auginami du valgomieji sausmedžiai „Indigo Gem“ ir „Honey Bee“,  trijų veislių obelaitės: vasarinė „Konfetnoje“, rudeninė „Auksis“, žieminė „Šampion“ ir viena kriaušė „Konferencinė“. Vaikai susipažįsta su šių vaismedžių ir vaiskrūmių auginimo, priežiūros ypatumais ir jų nauda žmogui, sukurti pedagogų edukaciniai tentai „Vandenio medelyno vaismedžiai ir vaiskrūmiai“ padeda vaikams įtvirtinti žinias apie auginamus medelius.

Inkilų alėja

Inkilų alėja įkurta 2024 m. gegužės mėn. Šioje edukacinėje erdvėje didelis dėmesys skiriamas gamtos pažinimui ir aplinkosauginiam ugdymui. Inkilų alėją šiuo metu puošia keturi, pagal užsakymą pagaminti, inkilai: čiurliui, pilkajai ir margasparnei musinukei, baltajai kielei. Perliukų “ grupės vaikai kartu su tėveliais pagamino dešimt naujų namelių paukšteliams. Vaikai dalyvavo kūrybinėse dirbtuvėse ir ne tik žaismingai gražino inkilus, tačiau ir padėjo darbuotojams įkelti inkilus į medžius, įkasti į žemę. Inkilų alėjoje esančių inkilų įvairovė skatina vaikų susidomėjimą gamta bei ugdo aplinkosauginį sąmoningumą. Tyrinėdami alėjoje esančius inkilus, skenuodami QR – kodus edukaciniuose tentuose, vaikučiai turi galimybę susipažinti su mūsų aplinkoje gyvenančiais paukščiais, jų gyvenimo ypatumais. Prižiūrėdami inkilus ir rūpindamiesi paukščiais, vaikai ugdosi atsakomybės jausmą, kalbasi apie rūpestį silpnesniais už save, apie atjautą bei empatiją šalia esantiems. Inkilų alėja ne tik puošia mūsų darželio teritoriją išskirtiniais rankų darbo inkilais, bet ir atlieka svarbų vaidmenį ugdymo procese – turtina vaikų patirtį ir padeda ugdyti įvairius vaikų gebėjimus.

Vabzdžių viešbutis

Darželio teritorijoje 2024 m. balandžio ir gegužės mėn. įrengėme net dvi edukacines vabzdžių viešbučio erdves.  Šalia „EKO sodelio“ esantis vabzdžių viešbutis įkurtas vaikų pažinimui, pagamintas iš natūralių medžiagų.  Šalia vabzdžių viešbučio esančiame tente vaizduojami Lietuvoje gyvenantys vabzdžiai. Spalvotas ryškus tentas skatina gilintis į vabzdžių pasaulį. Vabzdžių namelyje yra visokio dydžio ertmių, skylių ir medžiagų, todėl daug daugiau vabzdžių rūšių ten apsigyvens, o visi plyšiai jame tampa saugiu prieglobsčiu vabzdžiams.   Vabzdžių namelis turi kelias paskirtis: kaip vabzdžio vystymuisi tinkama buveinė ar kaip žiemojimui tinkama vieta, kaip slėptuvė dienos ar nakties metu.
Antrą vabzdžių viešbučio erdvę įrengė „Ruoniukų“ grupės vaikai, mokytojos ir tėveliai įgyvendinami projektą “Mažų vabalėlių didelis pasaulis”. Ruošiantis viešbučio įrengimui, vaikai tyrinėjo įvairius vabalus, jų savybes. “Vabalų pievoje” vaikai galėjo iš arčiau susipažinti su įvairiais vabalais, išmoko juos atpažinti.  Projekto metu sukaupę daug naudingos informacijos ir faktų apie vabalus ir vabzdžius, vaikučiai su mokytojomis ėmėsi meistrauti savo vabalų viešbutį. Viešbučio statinio gamybai prireikė įvairios medžiagos suteikiančios prieglobstį vabzdžiams: natūralios medienos lentų, gamtoje rastų samanų, sudžiūvusių  šakų, žievės, nukirtusių kankorėžių, medžių kaladėlių, šiaudų, lapų, keraminių vamzdžių, čerpių, plytų. Vabzdžių viešbutis padeda geriau susipažinti su vabzdžių gyvenimu, svarba ir funkcijomis ekosistemose, nes jame tarsi pateikiamas sumažintas vabzdžių gyvenimo gamtoje modelis, o pačių vabzdžių stebėjimas reikalauja daug kantrybės ir dėmesio, taip vaikai mokosi pastebėti vabzdžių gyvenimo reiškinius, juos analizuoti. 

Eko sodelis

Sveikos mitybos įgūdžiai, ekologinis sąmoningumas, tyrinėjimas, problemų sprendimas, motyvacija mokytis, bendruomeniškumas – viso to galima išmokti aktyviai įsitraukiant į patyrimines veiklas „Vandenio EKO sodelyje“. 2024 metais mūsų darželis dalyvaudamas konkurse “Tvariau” bei įgyvendindamas aplinkosauginio švietimo projektą „Gamtos detektyvai: tyrinėk, stebėk, atrask“ pritraukė lėšų už kurias įstaigos teritorijoje balandžio mėn. buvo įrengtas „EKO sodelis“.  Įrengtose lysvėse vaikai su pedagogais pasodino jų pačių užaugintus augalus, sėjo prieskoninių žolelių sėklas. Šiuo metu lysvėse auginami: pomidorai, agurkai, pupelės, žirniai, ridikai, burokai, morkos, salotos, petražolės, laiškiniai svogūnai, špinatai, krapai, česnakai, bazilikai, bulvės, braškės ir žemuogės. 
Įsitraukdami į patyrimines veiklas, vaikai mokosi sodinti, laistyti, ravėti, ugdosi derliaus nuėmimo  technikų, stiptina gebėjimus planuoti, spręsti problemas ir dirbti komandoje, supažindinami su ekologijos principais, mokosi rūpintis aplinka, supranta tvarios žemdirbystės svarbą. Daržovių auginimas padeda vaikams būti aktyviems, stiprina jų sveikatą, padeda formuoti teisingos ir sveikos mitybos įpročius nuo mažens, suteikia galimybę paragauti šviežių, natūralių, savo rankomis užaugintų produktų.

„EKO sodelio“ erdvėje įrengtame tente „Žalioji abėcėlė“ vaikai gali mokytis ne tik raidžių, bet susipažinti ir su kitais, Lietuvoje augančiais, vaisiais, daržovėmis ir augalais.

Dobilų pievelė

Dobilas – 2024 metų Vilniaus žaliųjų edukacinių erdvių augalas, todėl siekiant vaikus iš arčiau supažindinti su šiuo augalu 2024 m. gegužės mėn. buvo įrengta dar viena žalioji erdvė – Dobilų pievelė. “Žuvėdrų” grupės vaikučiai ir mokytoja Onutė pasodino raudonojo ir baltojo dobilo sėklas. Šioje erdvėje mažieji gamtos detektyvai įtraukiami į įvairias gamtos pažinimo veiklas. Įstaigos pedagogai specialiai šiai erdvei sukūrė edukacinį tentą, kurio dėka vaikai gali susipažinti su dobilo sandara, augimo ciklu, dobilų rūšių įvairove. Vaikai erdvėje atlieka įvairias užduotėles: stebi ir fiksuoja dobilų dygimą, augimą, žydėjimą, paliečia ir užuodžia jų kvapą, atlieka įvairius eksperimentus, stebi kokie vabzdžiai dažniau lankosi šioje pievelėje.

Tyrinėjimo erdvė – mažųjų kompostas

2024 metais darželio teritorijoje buvo įrengta vieta kompostavimui. Mokydamiesi kompostuoti, vaikai gilina žinias apie sveiką gyvensena ir sveiką mitybą.  Kompostavimas padeda sumažinti atliekų kiekį sąvartynuose. Teisingai rūšiuodami atliekas vaikai prisideda prie aplinkos apsaugos. Kompostavimo proceso stebėjimas suteikia vaikams galimybę sužinoti biologinius procesus, tokius kaip skilimo ir perdirbimo ciklai, tai suteikia galimybę surasti, kaip atliekos gali būti perdirbtos į vertingas trąšas ir virsti maistingomis medžiagomis augalams. Kompostavimas yra praktinė veikla, ja užsiimdami, vaikai prisideda prie pasaulio gerinimo ir taršos mažinimo planetoje. Pagaminus savo kompostą ir jį panaudojus augalų priežiūrai, vaikai gali stebėti, kaip kompostas pagerina dirvožemį  ir padeda augalams augti. Mokydami vaikus kompostuoti ugdome sąmoningus, atsakingus ir mylinčius gamtą žmones.

Lauko bibliotekėlė “Knygų laivelis”

Siekiant skatinti ankstyvąjį skaitymą, 2024 m. balandžio mėn. įkurta edukacinė erdvė – lauko bibliotekėlė. Kuriant šią erdvę ypatingas dėmesys buvo skiriamas įstaigos savitumo atskleidimui, tad ir kuriant knygų namelį įgyvendinta idėja sukurti Vandenio darželiui bibliotekėlę laivelio forma.  Lauko biblioteka suteikia galimybę vaikams skaityti lauke, dėl to skaitymas tampa dar malonesnis ir įdomesnis, atrandant skaitymo džiaugsmą neįprastoje aplinkoje. Lauko erdvėje įrengta biblioteka užtikrina lengvą prieigą prie įvairių knygų. Siekiame, kad lauko biblioteka taptu vieta, kur vaikai susitinka ir dalinasi perskaitytomis knygomis ir aptaria skaitytas istorijas. Skaitant pasakojimus gamtoje vaikai gali labiau atsipalaiduoti, įsivaizduoti aprašomas vietas ir pasakų veikėjus. Lauko bibliotekoje gausu ne tik grožinės literatūros, tačiau knygų apie gamtos apsaugą ir ekologiją, tad jas vartydami vaikai gai dar daugiau sužinoti apie mūsų gamtą.

Judėjimui skirtos erdvės (sensorinis takas, šliuožyklos, futbolo ir krepšinio aikštelės)

Fiziškai aktyvus vaikas – sveikas vaikas. Fizinis aktyvumas vienas svarbiausių sveikos gyvensenos elementų, todėl vaikystėje įgyti teisingi įpročiai teigiamai paveikia žmogaus požiūrį į fizinį aktyvumą ir jo svarbą sveikatai. Darželio erdvėje judėjimui skirtos erdvės padeda ugdyti vaikų mąstymo procesus, palaikyti fizinę ir psichinę sveikatą, lavinti koordinaciją, padeda geriau suvokti savo kūną ir aplinką, lavina sensorinę integraciją, skatina bendradarbiavimą ir ugdo komunikacijos įgūdžius.  Įstaigos teritorijoje yra įrengtos laipiojimo senelės, šliuožyklos, stacionari krepšinio aikštelė ir kilnojami futbolo vartai. Vaikų jutimo pojūčiams ir motorikai skatinti įrengtas sensorinis basakojų takas, kurį sudaro 6 skirtingos dangos, leidžiančios patirti visą netikėtų pojūčių gamą.   

Patyriminės erdvės

Patyriminės erdvės esančios darželio teritorijoje suteikia vaikams įvairių mokymosi galimybių, skatina jų kūrybiškumą, smalsumą ir fizinį aktyvumą, suteikia galimybę tyrinėti, kurti, mokytis ir žaisti įvairiais būdais. Kurdami meno kūrinius, kūrybinių dirbtuvių erdvėse vaikai eksperimentuoja įvairiomis menui skirtomis medžiagomis, siekiant paįvairinti meninei raiškai skirtas erdves, ant darželio tvorų įrengėme gėlės formos piešimui skirtas lentas.  Žaisdami su smėliu ir vandeniu, vaikai gilina savo žinias apie matavimus, tūrį ir svorį, kai užpildo ir ištuština kibirą sausu ir šlapiu smėliu, stato įvairaus aukščio ir pločio smėlio bokštus. Žaidimai lauko virtuvėlėje ne tik smagi ir įtraukianti veikla, bet vertinga mokymosi priemonė, kuri padeda ugdyti įvairius įgūdžius. Eksperimentuodami su smėliu, vandeniu, purvu ir kitomis natūraliomis medžiagomis, vaikai susipažįsta su skirtingomis tekstūromis. Veikdami lauko virtuvėlėje – gali vaidinti įvairius vaidmenis, mokytis dirbti komandoje, lavinti kalbinius įgūdžius, smulkiosios ir stambiosios motorikos įgūdžius. Įstaigos teritorijoje turime įsirengę keturias lauko virtuvėles.